پرسش و پاسخ

پرسش های متداول کاربرانِ کلاس های برخط

درصورت پیدا نکردن پاسخ خود با کارشناس پشتیبان معاونت IT تماس حاصل نمائید

تجهیزات مورد نیاز جهت بهره برداری از بستر کلاس های برخط

aبه منظور برگزاری یک رویداد با کیفیت و متناسب با نوع رویداد خود به ملزومات زیر نیاز خواهید داشت:

۱- اینترنت مناسب: حداقل سرعت ۴ مگابیت بر ثانیه

۲- دستگاه مناسب: درصورت امکان لپ تاپ یا سیستم کامپیوتری

۳- مرورگر مناسب: بایستی نسخه بروز شده یکی از مرورگرهای کروم، فایرفاکس، اپرا یا سافاری(برای سیستم‌عامل iOS) روی دستگاه شما نصب باشد

۴- اسپیکر و میکروفن (هدست یا هندزفری) مناسب

۵- وبکم در صورت استفاده از سیستم کامپیوتری

پیوند مربوطه جهت ورود به اتاق معتبر نیست

aلینک اتاق خطا دارد . این مشکل ممکن است به دلیل استفاده از ایمیل در نام کاربری باشد همچنین ممکن است لینک ناقص را در قسمت آدرس مرورگر خود وارد کرده باشید.

اپراتور هنوز وارد نشده است، به محض ...

aدسترسی کاربر شما عادی است و کلاس هنوز شروع نشده است. این حالت بخاطر اینست که ابتدا باید دبیر وارد اتاق شود . پس از مشاهده این پیغام به صورت خودکار در صف ورود قرار خواهید گرفت و به محض ورود دبیر وارد کلاس خواهید شد.

این حساب کاربری غیرفعال شده است

aحساب کاربری شما بخاطر اتمام اعتبار زمانی و یا بصورت دستی توسط معاونت اجرایی مقطع مربوطه غیر فعال شده است.

شما دسترسی لازم جهت ورود به اتاق را ندارید

aکاربر شما اجازه دسترسی به اتاق شما را ندارد. دسترسی کاربران به اتاق ها توسط معاونین اجرایی مقاطع به معاونت IT اعلام میگردد.

نام کاربری پیدا نشد

aممکن است شناسه کاربری و یا گذرواژه خودرا اشتباه و یا ناقص وارد می کنید. لطفاً اطلاعات کاربری را بصورت انگلیسی وارد نمائید و در صورت ذخیره شدن نام کاربری حتماً آن را پاک نموده و مجدداً اطلاعات کاربری را بصورت دستی وارد نمائید.

میکروفونم وصل نمیشود و یا کارکرد صحیحی ندارد

aبرای تست میکروفون خود در محیط کلاس مراحل زیر را طی نمائید:

۱- انتخاب منوی سه خط زیر هم در سمت راست بالای محیط کلاس

۲- انتخاب منوی تنظیمات

۳- انتخاب گزینه برگه دوم (صدا و تصویر)

۴- انتخاب نام میکروفن و گزینه ذره بین برای تست آن
درصورتی که میکروفون شما فعال باشد صفحه نمایش داده شده به شکل ارتعاش های صدا در خواهد آمد و صدای خود را میشنوید

میکروفن در تست محیط کلاس به درستی کار نمیکند

aدرصورت عدم کارکرد صحیح میکروفون در سایت تست طبق راهنمای داده شده تنظیمات میکروفون در ویندوز خودتان را چک کنید.
۱٫ برروی آیکون بلندگو (Speaker) کیک راست کرده و گزینه Recording devices را انتخاب کنید.

۲٫ در پنجره باز شده لیستی از دستگاه‌های ارسال صدا را مشاهده خواهید کرد. با ایجاد صدا و صحبت کردن، مشاهده خواهید کرد که نوار سبز رنگی در یکی از این دستگاه‌ها نوسان ایجاد می‌کند. این بدین معناست که آن دستگاه فعال می‌باشد.
۳٫ در صورتی که مشاهده کردید نوار سبز رنگ در حال نوسان بود، یعنی میکروفون شما به درستی پیکربندی شده است.
۴٫ روی دستگاه فعال موردنظرتان کلیک کنید تا انتخاب شود. سپس مطابق تصویر زیر دکمه “Set Default” را انتخاب کنید.
۵٫ روی دکمه “Ok” کلیک کنید.

هنگامیکه میکروفن وصل میشود صدای دبیر و یا دیگر دانش آموزان را نمیشنوم

aدر مواجه با این پیام خطا باید سرعت اینترنت خود را چک کنید، در صورت داشتن نوسان اینترنت و یا ضعیف بودن آن این مشکل بوجود می آید، اگر سرعت اینترنت خود را چک نموده و مشکلی نداشتید مرورگر خود را تغییر و یا بروزرسانی نمائید

اجازه دسترسی مرورگر به میکروفن داده نشده است

aوارد صفحه ورود به کلاس شوید و قبل از وارد کردن اطلاعات کاربری خود موارد زیر را چک نمائید

۱- انتخاب قفل سیاه رنگ در سمت چپ نوار آدرس گزینه (secure)

۲- انتخاب گزینه تنظیمات سایت (Site setting)

۳- پیدا کردن گزینه میکروفن (Microphone) و باز نمودن لیست مربوط به آن

۴- انتخاب گزینه مجاز است (Allow)

دسترسی به میکروفن غیرفعال شده است

aاگر هنگام اشتراک‌گذاری میکروفون، پیغام “دسترسی به میکروفون غیرفعال شده است” را دریافت کردید، که البته این پیغام بیشتر در ویندوزهای ۱۰ مشاهده شده است، برای فعال‌سازی میکروفون خود می‌توانید طبق راهنمای زیر عمل کنید:
۱- وارد منوی شروع (Start) شده و با کلیک بر روی علامت چرخ‌دنده وارد بخش تنظیمات ویندوز شوید

۲- انتخاب بخش Privacy

۳- انتخاب گزینه میکروفن (Microphone) از ستون سمت چپ

۴- فعال‌سازی گزینه Allow apps to access your microphone

هنگام فعالسازی میکروفن اکوی صدا دارم

a

  1. اکوی صدا زمانی پیش می آید که صدا از بلند گو به میکروفون منتقل شود این وضعیت در یکی از سه حالت زیر رخ میدهد
    ۱-بیش از یک سیستم در یک محیط (فیزیکی) در اتاق مجازی مشترک آنلاین باشند.
    ۲- روی یک سیستم با دو مرورگر مختلف وارد یک اتاق مجازی شوید.
    ۳- روی یک مرورگر با دو تب مختلف وارد یک اتاق محازی شودید.برای رفع این مشکل:
    فاصله دو سیستم و یا از هدست استفاده کنید.
درمحیط کلاس هیچ صدایی را دریافت نمیکنم

a

دقت داشته باشید که حتما از مرورگرهای کروم و یا فایر فاکس استفاده کنید.
اگر از آغاز رویداد اطمینان دارید و صدایی دریافت نمی کنید موارد زیر را بررسی کنید:
۱- یکبار کلاس را ترک کنید و سپس وارد شوید
۲- یک فیلم یا آهنگ را پخش نمائید و در صورت شنیده نشدن صدای، احتمالاً خروجی صدای سیستم مشکل دارد و باید آن را از نظر سخت افزاری چک نمائید
اجازه دسترسی مرورگر به وبکم داده نشده است

aوارد صفحه ورود به کلاس شوید و قبل از وارد کردن اطلاعات کاربری خود موارد زیر را چک نمائید

۱- انتخاب قفل سیاه رنگ در سمت چپ نوار آدرس گزینه (secure)

۲- انتخاب گزینه تنظیمات سایت (Site setting)

۳- پیدا کردن گزینه وبکم (Camera) و باز نمودن لیست مربوط به آن

۴- انتخاب گزینه مجاز است (Allow)

دسترسی به وبکم غیرفعال شده است

aاگر هنگام اشتراک‌گذاری میکروفون، پیغام “دسترسی به میکروفون غیرفعال شده است” را دریافت کردید، که البته این پیغام بیشتر در ویندوزهای ۱۰ مشاهده شده است، برای فعال‌سازی میکروفون خود می‌توانید طبق راهنمای زیر عمل کنید:
۱- وارد منوی شروع (Start) شده و با کلیک بر روی علامت چرخ‌دنده وارد بخش تنظیمات ویندوز شوید

۲- انتخاب بخش Privacy

۳- انتخاب گزینه وبکم (Camera) از ستون سمت چپ

۴- فعال‌سازی گزینه Allow apps to access your camera

وبکم وصل نمیشود و یا کارکرد صحیحی ندارد

aبرای تست میکروفون خود در محیط کلاس مراحل زیر را طی نمائید:

۱- انتخاب منوی اتاق (سه خط زیر هم در سمت راست بالای محیط کلاس)

۲- انتخاب منوی تنظیمات

۳- انتخاب گزینه برگه دوم (صدا و تصویر)

۴- انتخاب نام وبکم و گزینه ذره بین برای تست آن
درصورتی که وبکم شما فعال باشد در صفحه نمایش داده شده تصویر خود را میبینید

وقتی دسکتاپ را به اشتراک میگذارم، اکوی تصویر دارم

aمعمولا وقتی کل دسکتاپ و یا مرورگر به اشتراک گذاشته می شود و روی همان صفحه اتاق که رویداد در حال برگذاری است بمانید این حالت پیش می آید و هنگامی که خارج از محیط اسکای روم در حال ارایه محتوا هستید کاربران تصویر مناسب را دریافت می کنند.
می‌توانید برای رفع این حالت از قسمت منوی اتاق ( سه خط زیر هم در سمت راست بالا در محیط کلاس) برروی تنظیمات کلیک کنید و در سربرگ عمومی گزینه جلوگیری از اکوی تصویر دسکتاپ را فعال کنید.

صدا یا تصویر من منتقل نمیشود

aموارد زیر علت بروز این مشکل میباشد، که باید آنها را چک نمائید:

۱- ضعیف بودن یا نوسان داشتن در سرعت اینترنت

۲- استفاده از فایروال های اینترنتی که باید برای انتقال صدا یا تصویر پورت های ۱۰۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ از نوع UDP که مورد استفاده برنامه هستند را در تنظیمات فایروال خود باز بگذارید

۳- فعال بودن پراکسی یا VPN بر روی رایانه یا دستگاه موبایل یا تبلت که در اینصورت باید آن را قطع نمائید

صدا یا تصویر مدام قطع و وصل میشود و بیرون افتادن از کلاس

aاین مشکل بیشتر به علت عدم پایداری و یا سرعت اینترنت شما رخ می دهد . لطفا برای مطمئن شدن از پایداری اینترنت تست های سرعت اینترنت را انجام دهید.

۱- انتخاب منوی اتاق ( سه خط زیر هم در سمت راست بالا در محیط کلاس) و گزینه وضعیت اتصال

۲- انتخاب گزینه مشاهده موارد بیشتر، در صفحه مشاهده شده باید تاخیر و جیتر کمتر از ۳۰ و گزینه پکت لاس کمتر از ۲% باشد، در صورت داشتن نوسان اینترنت این گزینه ها بیشتر خواهند بود که در اینصورت باید سرویس اینترنت خود را تعویض و یا ریست نمائید

۲- تست سرعت اینترنت از طریق سایت مخابرات به آدرس http://www.speedcheck.ir

۳- تست سرعت اینترنت از طریق سایت شاتل به آدرس http://speed-interior.shatel.ir

در ابزار تخته کلاس مشکل وارد کردن متن دارم

a

ممکن است در وارد کردن متن دچار مشکل برعکس بودن کلمات شوید.
این مشکل به خاطر انتخاب حالت Justify در تنظیمات ابزار متن هست.
لطفاً حالت دیگری را انتخاب کنید تا مشکل برطرف شود
اعلان های سیستم کار نمیکند

a

ابتدا باید از فعال بودن اعلان های مورد نظر در تنظیمات کلاس مطمئن شوید.
۱- انتخاب منوی اصلی کلاس (سه خط زیر هم در سمت بالا در محیط کلاس)
۲- انتخاب تنظیمات  و سپس سربرگ اعلان ها
۳- موارد مورد نظر را فعال کنید و گزینه تایید را بزنید.
۴- درصورتی که پیام خطای “دسترسی مرورگر به اعلان ها داده نشده است” به شما نمایش داده شد، طبق راهنمای زیر عمل کنید.
۱- از کلاس خارج شوید و در صفحه ورد اطلاعات قفل سیاه رنگ در کنار نوار آدرس را انتخاب نمائید
۲- انتخاب گزینه اعلان ها (Notifications) و باز کردن لیست مربوط به آن
۳- انتخاب گزینه مجاز است (Allow)
چگونه مرورگر خود را بروز کنم

a

وارد صفحه مرورگر کروم خود شوید
۱- انتخاب گزینه سه نقطه در سمت راست بالای مرورگر
۲- انتخاب گزینه کمک ( Help)
۳- انتخاب گزینه About google chrome
۴- انتخاب گزینه بروزرسانی (Update)
در هنگام فعالسازی وبکم صفحه رنگی رنگی میشود

a

این مشکل بیشتر به علت عدم پایداری و یا سرعت اینترنت شما رخ می دهد . لطفا برای مطمئن شدن از پایداری اینترنت تست های سرعت اینترنت را انجام دهید.

۱- انتخاب منوی اتاق ( سه خط زیر هم در سمت راست بالا در محیط کلاس) و گزینه وضعیت اتصال

۲- انتخاب گزینه مشاهده موارد بیشتر، در صفحه مشاهده شده باید تاخیر و جیتر کمتر از ۳۰ و گزینه پکت لاس کمتر از ۲% باشد، در صورت داشتن نوسان اینترنت این گزینه ها بیشتر خواهند بود که در اینصورت باید سرویس اینترنت خود را تعویض و یا ریست نمائید

۲- تست سرعت اینترنت از طریق سایت مخابرات به آدرس http://www.speedcheck.ir

۳- تست سرعت اینترنت از طریق سایت شاتل به آدرس http://speed-interior.shatel.ir

در هنگام فعالسازی وبکم تصویر خود را نمیبینم

a

۱- انتخاب منوی اصلی کلاس (سه خط زیر هم در سمت بالا در محیط کلاس)
۲- انتخاب تنظیمات  و سپس سربرگ عمومی
۳- فعالسازی گزینه نمایش تصویر وبکم خودم
تماس با ما
مستندات
پشتیبانی
ساعات کاری